چه زمان ریست کنترل یونیت (ECU Engine) را انجام میدهیم ؟
ECU يک ميکرو کامپيوتر است که به کمک سنسورها و با تعيين شرايط لحظهاي موتور به يک سري، عملگرهاي نصب شده بر روي موتور، فرمان ميدهد تا از اين طريق ( زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم سازي شرايط مناسب براي ايجاد احتراق را در داخل سيلندرها و……) تامين کند. اين ميکروکامپيوتر نيز مانند ديگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامهريز است.
ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخهاي لازم را به خروجيها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و … اعمال ميکند. سنسورهاي کيتهاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر ميتواند شرايط موتور را درک کند. آموزش تعميرات ECU
از جمله سنسورهاي مهم عبارتند از:
سنسور دور يا RPM
سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP
سنسور دريچه گاز يا TPS
سنسور دماي آب يا CTS
سنسور دماي هوا ATS
سنسور اکسيژن
سنسور ضربه
استپر موتور
در حافظه ي ECU يک سري مقادير وجود دارد که به صورت پيش فرض در درون ECU بار گذاري شده است.در برخي از موارد ممکن است اين مقادير و پارامتر ها رو از دست بدهد و خودرو تا مدتي بد کار کند.
يکي از دلايل آن ميتواند خرابي سنسورها باشد
زماني که سنسوري دچار مشکل شود اطلاعات اشتباه به ECU ارسال ميکند در نتيجه عملکرد خودرو دچار مشکل ميشود و بعد از مدتي اطلاعات و پارامترهاي اشتباه در حافظه ECU باقي ميماند و مطابق با اطلاعاتي که سنسور اشتباه ارسال مي کند شرايط را تنظيم مي کند
به طور مثال : سنسور MAP ، سنسور دريچه گاز و سنسور دور موتور هرکدام اطلاعاتي را براي کنترل يونيت ارسال ميکنند کنترل يونيت اطلاعات دريافتي از اين سه سنسور را با هم مقايسه مي کند و متوجه ميشود که برخي از اطلاعات با هم هماهنگي ندارد و ميزان فشار هواي ورودي که سنسور MAP اعلام مي کند با توجه به مقاديري که سنسورهاي دور موتور و دريچه گازبه ECU ميفرستند، امکان پذير نيست. بنا براين بعد از چندين بار که ECU اطلاعات را بررسي کرد و متوجه شد که سنسور MAP پارامترهاي اشتباه اعلام مي کند، دستوراتي که به عملگرها ارسال ميکند با توجه به مقادير اشتباه تغيير ميدهد تا کارکرد خودرو کمتر دچار مشکل شود.
اما وقتي سنسور MAP را عوض کنيد و يک سنسور سالم جايگزين کنيد هنوز در حفظه ي ECU اطلاعات اشتباه ثبت شده است و خودرو تا مدتي بد کار مي کند.
بنابراين بعد از تعويض بعضي از سنسورها (بعنوان مثال : سنسور اکسيژن ، سنسور دريچه گاز ، سنسور MAP …) چون هنوزبرخي از اطلاعات و پارامترهاي اشتباه در حافظه ي ECU باقي مي ماند نياز است که ECU را ريست کنيد تا اطلاعات به حالت اوليه (تنظيم کارخانه اي) برگردد و خودرو به درستي کار کند.
يکي ديگراز دلايل ريست ECU پاک کردن کدهاي خطايي است که حتي پس از رفع ايراد خودرو از حافظه ي ECU پاک نميشود .گزينه ي ريست کمک ميکند تا کدهاي خطا از حافظه کنترل يونيت خودرو پاک شود.