تجدید حافظه در خودرو های با ECU از نوع بوش
ابتدا بايد به وسيله دياگ کد هاي عيب و يا در ساير دستگاه ها که خوده عيب رو نشون ميدن خوانده و عيب مورده بحث رو بر طرف کنيد.سپس به ترتيب کار هاي زير رو انجام دهيد.
1-سويئچ رو به مدت 10 ثانيه ببنديد.
2-سوئيچ رو به مدت 10 ثانيه باز کنيد.
3-ماشين رو بدون اينکه گاز دهيد روشن کنيد.
4سوئيچ رو به مدت 10ثانيه ببنديد.
5-سوئيچ رو به مدت 10 ثانيه باز کنيد.
6- خودرو رو روشن کنيد و به مدت 10ثانيه به ماشين گاز ندهيد.
7-موتور رو گرم کرده تا به دماي کاري رسيده و فن ها شروع به کار کند.
8-سوئيچ رو ببنديد.
9-استارت بزنيد
10- بعد از استارت خودرو گاز ندهيد تا خودرو در دور ارام کار کند.
11- بعد از اين مرحله شروع به رانندگي در يک بازه زماني 10 دقيقه اي کرده و در چند حالت رانندگي سريع و اروم خودرو رو برانيد سپس دور موتور رو به بالاي دور موتور 4000 دور برده و سپس در طي يک بازه چند ثانيه اي سرعت ماشين رو کاهش بديد.
بعد از اتمام کار دوباره خودرو رو به دياگ وصل کرده اگر خطايي مشاهده نکرديد که کار تموم شده اگرنه که دوباره تجديد حافظه رو انجام دهيد.
آموزش تعميرات ECU
نکته اي که مد نظر هست در زمان انجام تجديد حافظه خودرو تک سرنشين باشد و خيابان و جاده هم هيچ گونه شيبي نداشته باشد. و کلا بر روي خودرو بار اضافي وارد نباشد.
حال ببنيم که خودرو هاي مورده بحث از کدوم ECU استفاده ميکنند.
پرشياها از سري اول تا حدود سال 80 يا 81 از مگنتي مارلي MM8P استفاده ميکردند بعد از سال 80 يا 81 که 405 هاي 2000 از خط توليد خارج شد به مانند کليه موتور هاي xu7 توليدي در ايران خودرو تا سال 82 از sl 96 و سپس از S-2000 استفاده کردند
موتورهاي XU7/L3 هم از سال 82 به به بعد از S-2000 ساژم و هم اکنون از S-2000 ولئو استفاده مي کنند
موتورهاي زانتيا 2000 و 1800 و پرشياي ELX فقط از بوش 7.3 استفاده کرده و مي کنند
206 هاي تيپ 4 و 5 و 6 تا سال 85 از بوش 7.4.4 و منبعد از بوش 7.4.5 استفاده کردند ( و اس دي ها )
تيپ 2 و 3 هم از S-2000 استفاده ميکنند
*(تفاوت آنها با اي سي يو هاي S-2000 موتورهاي XU7 در اين است که پايه هاي مولتي پلکس در آنها فعال شده است و از لحاظ نرم افزاري تفاوتهاي مختصري هم در اين اي سي يو هاي نصب شده روي 206 هاي 1400 که پايه مولتي پلکس فعال شده وجود دارد که با نامهاي 3E و 3F و 10 و 11 , FC5 مشخص شده اند و بسته به سال توليد خودرو نوع آنها مشخص است )
ولي در يک نگاه به نظرتون ايا ماشين هايي مانند پيکان و اردي با سمند و 405 و يا زانتيا و هر نوع موتور که از نظر طراحي متفاوت ميباشد از يک نوع ECU استفاده ميکنند. ايا مقاديري که از سنسور هاشون بدست ميارن با توجه به مقادير پيش فرضي که در ECU قرار دارد هم خواني دارد. موردي که بايد توجه داشت اين ميباشد که هر موتور با توجه به نوع طراحي خودش و توانايي هاش بايد برنامه ريزي بشه. اما متاسفانه در ايران اينگونه نيست و هر نوع ECU رو با هر نوع موتوري استفاده ميکنند که بارز ترين اشکالات اون به افزايش مصرف سوخت ماشين. افزايش الودگي هوا ايجاد ناک در زمان کار موتور بالارفتن اصطحلاک موتور و فرسودگي سريع اون. و....... پس پيش به سوي خودرو ساز شدن!