واحد ECU داراي دو کارکرد عمده شامل کنترل زمان بندي يا تايمينگ و کنترل حجم تزريق سوخت مي باشد سيستم کنترل زمانبندي تزريق يا تايمينگ و زمان تزريق سوخت انژکتور به داخل سيلندر را تعيين ميکند که توسط سيگنال اوليه جرقه تعيين مي شود سيستم کنترل حجم تزريق مقدار سوختي را که بايد به داخل سيلندرها تزريق شود تعيين مي کند و بر اساس موارد زير مشخص مي گردد
1- سيگنال تزريق پايه که با سيگنال دور موتور و سيگنال حجم هواي مکش مشخص مي شود
2- سيگنالهاي تصحيح حجم تزريق
علاوه بر اين مدار تقويت کننده براي عملکرد انژکتورها بايد در نظر گرفته شود
کنترل زمان بندي تزريق
تزريق سوخت به هر سيلندر به ازاي هر سيکل کارکرد موتور دو مرتبه اتفاق مي افتد بدين ترتيب که به ازاي هر دور ميل لنگ يک تزريق انجام مي گيرد تزريق به گونه اي زمان بندي مي گردد که با جرقه هماهنگي داشته باشد در موتور چهار سيلندر براي هر دو مرتبه جرقه زدن يک تزريق انجام مي گيرد و در موتور شش سيلندر براي هر سه سيگنال جرقه يک عمل تزريق انجام مي شود
به علاوه سيگنال اوليه جرقه براي تعيين زمان بندي تزريق مورد استفاده قرار مي گيرد واحد ECU سيگنال اوليه جرقه را مشخص نموده و سپس يک پالس خروجي ايجاد مي کند در مورد موتور چهار سيلندر براي هر دو سيگنال جرقه يک سيگنال تزريق و در موتور شش سيلندر براي هر سه سيگنال جرقه يک سيگنال تزريق ايجاد مي گردد
کنترل حجم تزريق
واحد ECU يک سيگنال از دور موتور را با استفاده از سيگنال اوليه جرقه از ترمينال اوليه کوئل جرقه توليد مي کند بر اساس اين سيگنال و سيگنالهاي VC و VS از فلومتر جريان هوا يا همان سيگنال حجم هواي مکش واحد ECU سيگنال تزريق پايه را توليد مي کند سپس با استفاده از مدارهاي مختلف براي تصحيح تزريق سيگنال تزريق پايه در واحد ECU بر اساس سيگنالهاي وارده از هر سنسور اصلاح شده وحجم تزريق براي عملکرد انژکتورها تقويت مي شود. آموزش تعميرات ECU
حجم تزريق پايه
اين حجم توسط حجم هواي مکش و دور موتور تعيين مي شود در صورتي که دور موتور ثابت باشد حجم تزريق پايه با افزايش حجم هواي مکش افزايش مي يابد به عبارت ديگر در صورتي که حجم هواي مکش ثابت باشد حجم تزريق پايه با کاهش دور موتور افزايش مي يابد
ولتاژ يا سيگنال اعمال شده به طرف واحد ECU شامل موارد زير مي باشد
از فلومتر هوا : حجم هواي مکش را مشخص مي کند
از کويل جرقه : دور موتور را مشخص ميکند
نکته مهم :
هنگامي که ولتاژ ترمينال منفي کويل جرقه تا بيش از 150ولت افزايش يابد واحد ECU سيگنال اوليه جرقه را مشخص مي کند وان را به سيگنال دور موتور تبديل مي کند اين سيگنال دور موتور نه تنها واحد ECU را از مقدار دور موتور مطلع مي کند بلکه زمان بندي تزريق سوخت را مشخص مي کند حداقل دوره زماني تزريق به عنوان سيگنال تزريق پايه براي اطمينان از پايين نيامدن زمان فوق از حداقل زمان تنظيم شده در نظر گرفته مي شود حداکثر دوره زماني تزريق براي جلوگيري از تزريق سوخت کنترل نشده به هنگام بد کار کردن موتور بايد در نظر گرفته شود
تصحيحات تزريق
1- غني سازي در حين استارت و بعد از استارت موتور
مکانيسم غني سازي حجم تزريق را بر اساس دماي اب رادياتور و براي بهبود استارت شدن موتور و پايداري عملکرد موتور در دوره زماني معين بعد از استارت شدن موتور افزايش ميدهد حجم تزريق بتدريج تا حجم تزريق پايه کاهش مي يابد
ولتاژيا سيگنال به طرف ECU
از ترمينال سويچ جرقه : چرخش ميل لنگ موتور را مشخص مي کند
از سنسور درجه حرارت اب : درجه حرارت اب رادياتور را مشخص مي کند
2- غني سازي طي گرم شدن موتور
برا بهبود قابليت رانندگي در حالت سرد بودن موتور که دماي اب رادياتور پايين تر از 60 درجه مي باشد حجم تزريق بر اساس سيگنال ورودي از سنسور دماي اب افزايش مي يابد به علاوه براي کاهش مصرف سوخت در طي گرم شدن موتور و در صورتي ک نقاط کنتاکت دور هرزگرد در سنسور موقعيت دريچه گاز بسته باشند که دريچه گاز کاملا بسته باشد نسبت غني سازي کاهش مي يابد
ولتاژ سيگنال به طرف ECU
از سنسور درجه حرارت اب : درجه حرارت اب رادياتور مشخص مي گردد
3- تصحيح درجه حرارت هواي مکش
مطابق موارد توضيح داده شده در قسمت سنسور دماي هواي مکش هنگام پايين رفتن دماي هوا هوا متراکم تر مي شود هر چند تغيير در حجم هوا ايجاد نميشود ولي هوا سنگين تر مي باشد و در نتيجه نسبت سوخت و هوا افزايش مي يابد و بلعکس به هنگام بالا رفتن دماي هوا هوا منبسط شده و در حجم يکسان هوا از نظر وزني سبک تر بوده و در نتيجه نسبت سوخت وهوا کاهش مي يابد
واحد ECU اين تغييرات در نسبت سوخت وهوا را توسط سيگنالهاي وارده از سنسور درجه حرارت هواي مکش اصلاح مي کند
با توجه به اينکه درجه حرارت 20 درجه به عنوان مقدار استاندارد در نظر گرفته شده است در صورتي که درجه حرارت هواي مکش پايين تر از اين مقدار باشد حجم تزريق افزايش مي يابد و در صورت افزايش درجه حرارت تا بيش از اين مقدار حجم تزريق کاهش مي يابد
4- غني سازي و شتاب گيري طي گرم شدن موتور
براي بهبود قابليت رانندگي و به هنگام سرد بودن موتور در طي گرم شدن موتور سيستم غني سازي در حين شتاب گيري در نظر گرفته مي شود هنگامي که نقطه کنتاکت IDL در دور هرزگرد در سنسور موقعيت دريچه گاز باز مي شود غني سازي انجام مي گيرد شدت غني سازي و دوره زماني تزريق با توجه به درجه حرارت اب رادياتور تغيير مي کند هنگامي که درجه حرارت اب پايين مي باشد افزايش غني سازي و دوره زماني بيشتر تزريق براي غني سازي بايد در نظر گرفته شود
ولتاژ يا سيگنالها به طرف واحد ECU
از سنسور موقعيت دريچه گاز : باز شدن دريچه گاز تا زاويه کمتر از 1.5 درجه از موقعيت بسته را مشخص مي کند
از سنسور درجه حرارت اب : درجه حرارت اب رادياتور موتور را مشخص مي کند
5 – غني سازي دور قدرت
هنگامي که دريچه گاز از وضعيت بسته تا بيش از 50 تا 60 درجه باز مي شود حجم تزريق افزايش مي يابد نسبت غني سازي تحت مقدار 1.13 يا 1.19 حجم تزريق پايه ثابت مي ماند
سيگنال يا ولتاژ به طرف واحد ECU
ازسنسور موقعيت دريچه گاز PSW : در صورتي که دريچه گاز بيش از 50 تا 60 درجه از وضعيت بسته باز شود سيگنال اشکار مي گردد
6- قطع سوخت
هنگامي که سرعت موتور بالاتر از سطح تعيين شده قرار مي گيرد ونقطه کنتاکت دور هرزگرد در سنسور موقعيت دريچه گاز بسته است که در طي ترمز کردن خودرو مي باشد تزريق سوخت براي فراهم نمودن الودگي کمتر و مصرف سوخت اقتصادي تر خاتمه مي يابد هر چند در صورتي که درجه حرارت اب رادياتور پايين باشد دور موتور در هنگام قطع سوخت جهت جلوگيري از پديده وسانات دور و يا قدرت موتور افزايش مي يابد
ولتاژ يا سيگنال به طرف واحد ECU:
از کويل جرقه : دور موتور را مشخص ميکند
از سنسور موقعيت دريچه گاز : ميزان باز شدن دريچه گاز تا زاويه کمتر از 1.5 درجه از موقعيت بسته را مشخص مي کند
از سنسور درجه حرارت اب: درجه حرارت اب رادياتور را مشخص مي کند
7- تصحيح ولتاژ
دوره زماني واقعي تزريق و عدم تزريق
واحد ECU دوره زماني تزريق سوخت را براي ايجاد مخلوط سوخت و هواي مورد نياز موتور محاسبه نموده و به عنوان يک سيگنال تزريق به طرف انژکتورها مي فرستد
دوره زماني تصحيح ولتاژ
دوره زماني تاخير در عملکرد انژکتور بر اساس ولتاژ باتري تغيير مي کند بدين ترتيب که در نگام بالا رقتن ولتاژ زمان فوق کوتاهتر و در صورت پايين بودن ولتاژ زمان ان بيشتر مي گردد و در نتيجه تصحيح ان ضروري است دوره زماني استاندارد تاخير بر اساس ولتاژ 14 ولت مي باشد و در صورت کاهش ولتاژ تا کمتر از 14 ولت سيگنال تزريق طولاني تر مي شود
ولتاژ يا سيگنال به طرف واحد ECU
از باطري: ولتاژ باتري را مشخص مي کند
8- غني سازي در طي شتاب گيري
براي بهبود قابليت رانندگي در طي شتاب گيري ناگهاني و به هنگام بسته بودن دريچه گاز سوخت فقط به ازاي يک دوره زماني از قبل تعيين شده يک بار تزريق مي شود هر چند در صورت هم زمان شدن اين زمان با زمان تزريق معمولي در هنگام باز بودن کنتاکت دور هرزگرد عمل غني سازي انجام نمي گيرد
9- تصحيح باز خورد نسبت سوخت و هوا (در بعضي مدلها)
واحد ECU دوره زماني تزريق را بر اساس سيگنالهاي وارده از سنسور اکسيژن و براي حفظ نسبت سوخت وهوا در مانه نزديک به نسبت سوخت و هواي تئوريکي اصلاح مي کند که اين عمليات به نام عمليات مدار بسته ناميده مي شود و براي جلوگيري از گرم شدن زياد کاتاليست و اطمينان از عملکرد خوب موتور عمليات بازخورد نسبت سوخت وهوا تحت شرايط زير نبايد انجام گيرد که اين عمليات به نام عمليات مدا باز خوانده مي شود
- طي استارت شدن موتور
- طي غني سازي بعد از اتارت شدن موتور
- طي غني سازي سيکل قدرت
- هنگام پايين بودن دما تا پايين تر از سطح قبل تعيين شده
- هنگام قطع سوخت
واحد ECU ولتاژ سيگنالهاي فرستاده شده از سنسور اکسيژن را با ولتاژ از قبل تعيين شده مقايسه مي کند در صورتي که ولتاژ يک سيگنال بيشتر از اين ولتاژ باشد واحد کنترل تشخيص ميدهد که نسبت سوخت وهوا غني تر از نسبت سوخت و هواي تئوريکي مي باشد و با شدت ثابت مقدار سوخت تزريق شده را کاهش ميدهد در صورتي که ولتاژ سيگنال کمتر از مقدار مشخص شده باشد واحد ECU تشخيص ميدهد که نسبت سوخت وهوا رقيق تر از نسبت سوخت و هواي تئوريکي مي باشد و مقدار سوخت تزريق شده را افزايش ميدهد