قطعه ECU

در خودرو هاي انژکتوري ، قطعه اي به نام ECU وجود دارد (Electronic Control – Engine Control Unit) . قطعه ECU يک ميکرو کامپيوتر کوچک است . اين کامپيوتر نيز مانند ديگر کامپيوتر ها داراي cpu ، دو حافظه دائم و موقت و برنامه ريزي است. اين قطعه در داخل اتاقک موتور ماشين قرار دارد و به عبارتي مغز يک خودروي انژکتوري محسوب مي شود و مي تواند اطلاعات را به صورت زنده و همزمان از سنسورهاي مختلف از جمله : سنسورهاي دور RPM ، سنسورفشارداخل مانيفولد يا MAP، سنسور دريچه گازياTPS ، سنسوردماي آب ياCTS ، سنسور دماي هوا ATS، سنسور اکسيژن يا لاندا، سنسور ضربه و ... دريافت کند و با تحليل شرايط لحظه اي موتور ، پاسخگوي خروجي هايي مانند : انژکتورها، جرقه زنها، ... مي باشد. سنسورها کيت هاي انژکتوري هستند که هرچه تعدادشان بيشتر باشد ، خودرو بهتر کار مي کند. ECU تعيين کننده کيفيت موتور يک خودرو است.
ECU براساس سنسورهايي که بدان متصل است شرايط کار موتور را بررسي کرده و فرامين مناسب را براي انژکتورها وشمع ها ارسال مي‌کند. چون ديناميک خودرو بسيار پيچيده وغيرخطي مي‌باشد، طراحان ECU، جداولي را به نامmap داخل حافظهECU مي‌ريزند که درآن مقدار پاشش سوخت و زاويه آوانس درهردور و بارموتورمشخص شده است. هرچه دقت اين جداول بيشتر باشد، دقت عملکردECU بيشترخواهد بود.
بايد توجه داشت مقادير اين جدولها وابستگي مستقيمي به پارامترهاي جغرافيايي موتور، نظيرفشار ودماي هوا دارد.
تمامي قطعات الکترونيکي خودرو ، داراي يک خروجي هستند که در صورت عيوب احتمالي سيگنالي به کنترل کننده مرکزي يا ECU ارسال مي کند. قطعه ECU پس از دريافت سيگنال خطا ، آن را در قالب کد هاي خطا يا DTS به دستگاه عيب ياب گزارش مي کند و همزمان چراغ عيب ياب را براي آگاهي راننده روشن مي کند. کدهاي خطا به پردازنده مرکزي ecu گزارش مي شوند و همچنين گزارشات به دستگاه عيب ياب ارائه مي شود و تعمير کار به راحتي مي تواند عيب خودرو را مشاهده کند. آموزش تعميرات اي سي يو