چرا هنوز خيلي از شما ها نميتونيد ميکس و مستر کنيد ؟ هرچند اين کار را به ظاهر انجام ميديد ولي تو دل خودتون هيچوقت راضي نيستيد . و صداي خروجي آهنگهاتون نسبت به آهنگهاي استاندارد ديگه متفاوته . چرا هميشه هنگام خروجي گرفتن، از کارهاتون دلسرد ميشيد و يه لحظه افسردگي مياد سراغتون ؟ (بذاريد قضيه رو روشن کنيم )
تعريف کوتاه از ميکس :
ميکس به فرايندي گفته ميشود که چندين صدا و آواي ضبط شدهي گوناگون؛ در يک يا چند کانال ادغام ميشود. آميختن آواها معمولاً در استوديوهاي ضبط به عنوان بخشي از ساخت يک آلبوم انجام ميشود.اين کار را مهندس آميختن صدا انجام ميدهد؛گرچه هر هنرمندي که قادر به آميختن صداها باشد ميتواند انجامش دهد.اين فرايند معمولاً به دنبال ضبط آواها و صداهاي مختلف انجام ميشود. پس تنظيم همه ي کانال ها از لحاظ فرکانس ، رنگ ، زيروبمي و … نسبت به کاناهاي ديگه در اين مرحله انجام ميشود. به عبارتي ديگر يکدست کردن همه ي کانال ها از لحاظ آيتم هاي شنيداري .
.
تعريف کوتاه از مسترينگ :
مسترينگ آخرين مرحله در چرخه توليد اثر موسيقيايي قبل از تکثير در غالب نوار مغناطيسي، CD و يا DVD مي باشد. مسترينگ آخرين فرصت براي اصلاح اشکالات شنيداري اثر و همچنين رساندن کيفيت آن به حد اکثر ممکن ميباشد به نحوي که اثر مستر شده در گستره وسيع و متنوعي از سيستم هاي باز پخش از آي پد گرفته تا داخل اتوموبيل، يکپارچگي و کيفيت خود را به طور نسبي حفظ نمايد. از نگاهي ديگر مسترينگ به نوعي مرحله کنترل کيفي و همچنين تخصصيترين و دقيقترين مرحله در فرايند توليد يک آلبوم موسيقي است.اهميت اين مرحله به حدي بالاست که در کشورهاي داراي صنعت موسيقي پيشرفته مراکزي مجزا صرفا جهت مستر کردن آثار موسيقي ضبط و ميکس شده داير است و مهندسي مسترينگ شاخهاي مجزا و تخصصي در مجموعه مشاغل مربوط به توليد موسيقي ميباشد.
مسترينگ بسيار فراتر از بالا بردن ميزان Loudness و يا استفاده از اکولايزر است. با استفاده از تکنيک هاي پيشرفته مسترينگ امکان تغير بالانس سازها، افزايش و يا کاهش حالت استريو در محدوده اي خاص از رنج فرکانسي، بالا بردن صداي کيک درام و همزمان محدود کردن صداي بيس، رفع صداي “س” و “ز” آزار دهنده وکال بدون تيره شدن فضاي ميکس و بسياري موارد ديگر امکان پذير است.علاوه بر موارد فوق استفاده از يک گوش متخصص، دقيق، تازه نفس و درعين حال بي طرف که درگير مراحل ساخت اثر نبوده، کمکي شايان در تشخيص مشکلات پنهان شنيداري و رساندن کيفيت آن به حد کمال مي باشد.
در وهله اول مسترينگ حرفه اي نيازمند تخصص بالاست. مهندس مسترينگ داراي گوش بسيار دقيق و تيون شده بوده و با دانش فني بالا و احاطه بر تکنيک هاي مسترينگ مشکلات شنيداري اثر و راه حل آن ها را به سرعت تشخيص خواهد داد. اما علاوه بر تخصص، يک گوش دقيق نيازمند محيط آکوستيکي بسيار حرفه اي و سيستم مانيتورينگ کاليبره شده و دقيق مي باشد. بدون داشتن اتاقي با آکوستيک محاسبه شده و اسپيکر تيون شده و با رزولوشن بالا، انجام فرايند مسترينگ نتيجه مثبتي نخواهد داشت.
مسترينگ بدون رعايت موارد فوق الذکر سبب مي شود اثري که در داخل اتاق و بر روي اسپيکر شخص مستر کننده بسيار خوش صدا مي نمايد و از بالانس فرکانسي خوبي برخوردار است، درهنگام شنيدن در داخل اتومبيل داراي بيس بسيار بالا و غير شفاف باشد و همين اثر در سيستم “هاي فاي” يکي از دوستان به طور کامل بيس خود را از دست بدهد و اين تنها يک نمونه از صدها موردي است که مسترينگ غير حرفه اي مسبب آن است