خلاقیت در موسیقی

ممکن است مواقعي برسد که شما احساس کنيد ديگر نمي توانيد قطعه يا ملودي را به خوبي گذشته خلق کنيد يا هر چه به ذهن خود فشار مياوريد نمي توانيد حتي يک قطعه کوچک چند ثانيه اي زيبا هم بنويسيد که به گفته خيلي از بزرگان امري طبيعيست و جاي هيچ نگراني نيست. اصولا اين روش آهنگسازي که شما در صندلي اتاق بسته خود بنشينيد و به ذهن خود جهت خلق يه قطعه فشار بياوريد راه موفقيتي آميزي نخواهد بود و ضمن تاثيرات منفي، ذهن و گوش شما را بسيار خسته خواهد نمود. خلق ايده هاي منحصر به فرد و نو، نيازمند محيط و شرايطي خاص هستند که ما قصد داريم در ادامه سري مجموعه هاي آموزشي سايت ارتعاش به بخشي از آنها بپردازيم. نکات و مواردي که ميتوانند نقش موثر و بسيار زيادي در افزايش خلاقيت شما داشته باشند.

بخش اول: چگونگي گذراندن اوقات فراغت و زندگي
بخش دوم: روش هاي ايده ساز
بخش سوم: صداهاي مناسب
بخش چهارم: تکنيکهاي نرم افزاري
پخش پنجم: تکنيکهاي خلاق

منبع سايت ارتعاش
خلاقيت در موسيقي (مقاله کامل )
ممکن است مواقعي برسد که شما احساس کنيد ديگر نمي توانيد قطعه يا ملودي را به خوبي گذشته خلق کنيد يا هر چه به ذهن خود فشار مياوريد نمي توانيد حتي يک قطعه کوچک چند ثانيه اي زيبا هم بنويسيد که به گفته خيلي از بزرگان امري طبيعيست و جاي هيچ نگراني نيست. اصولا اين روش آهنگسازي که شما در صندلي اتاق بسته خود بنشينيد و به ذهن خود جهت خلق يه قطعه فشار بياوريد راه موفقيتي آميزي نخواهد بود و ضمن تاثيرات منفي، ذهن و گوش شما را بسيار خسته خواهد نمود. خلق ايده هاي منحصر به فرد و نو، نيازمند محيط و شرايطي خاص هستند که ما قصد داريم در ادامه سري مجموعه هاي آموزشي سايت ارتعاش به بخشي از آنها بپردازيم. نکات و مواردي که ميتوانند نقش موثر و بسيار زيادي در افزايش خلاقيت شما داشته باشند.


بخش اول: چگونگي گذراندن اوقات فراغت و زندگي
بخش دوم: روش هاي ايده ساز
بخش سوم: صداهاي مناسب
بخش چهارم: تکنيکهاي نرم افزاري
پخش پنجم: تکنيکهاي خلاق

بخش اول: چگونگي گذراندن اوقات فراغت و زندگي : قسمت اول


1- قدم بزنيد: اگر ملودي شما راه بجايي نمي برد و کم کم احساس خستگي مي کنيد، براي 5 يا 10 دقيقه هم که شده از استوديو يا محيطي که در آن کار مي کنيد خارج شويد. اين مثل اين است که دکمه راه اندازي مجدد ذهن خود را فشار داده باشيد.

2- يک laptop بخريد: اگر laptop داريد مي توانيد ماوراي شيوه معمولي آهنگسازي عمل کنيد و از لاک محيط ساکن بيرون بياييد. کافي شاپ ها مکان مناسبي هستند ولي از آنها بهتر پارکها و فضاهاي سبز هستند، حتي رستورانهاي غذا خوري! مکان هاي جديد باعث خلق ايده هاي جديد خواهند شد. جدا از اينکه ممکن است در يکي از همين مکانها با شنيدن موسيقي که در آن فضا ها در حال پخش است ايده هايي مشابه و نزديک به ذهن شما برسد.

3- از اطرافيان و دوستان خود نظر بخواهيد: اگر آهنگي که شما در حال کار کردن بر روي آن هستيد قابل قبول هست ولي احساس مي کنيد چيزي از قلم افتاده و يا هر چقدر فکر مي کنيد نمي توانيد بفهميد در گام بعدي به چيز نياز دارد، با دوست خود مشورت کنيد و از او بخواهيد که به شما بگويد چه چيزي در آهنگ کم هست. يا اينکه موسيقي نيمه کاره خود را در يکي از انجمنهاي اينترنتي ارسال کنيد تا نظرات ديگران را جويا شويد. يکي از نکات مثبت اين کار اين هست که شما مي توانيد به آهنگهاي ارسالي و ساخته شده توسط افراد ديگر در همان انجمن هم نظر دهيد و اين خود تقويت کننده اي براي شما محسوب خواهد شد. آهنگسازي و تنظيم

4- از خودتان سوال بپرسيد: بعضي مواقع شما مي توانيد با پرسيدن سوالاتي خود را از مهلکه اي بي نتيجه نجات دهيد. سوالاتي ساده که ممکن در شور و هيجان روال خلق موسيقي به آنها توجهي نکنيد: من چه مي خواهم بشنوم؟ چه چيزي درست کار نمي کند؟ چه چيزي کم است؟

5- فقط loop بسازيد: تا بحال شده که قصد داشته باشيد براي آهنگ خود ريتم و ياdrum اي بسازيد و هميشه براي انجام دادن آن به دردسر و سختي افتاديد؟ پس بياييد اين را هدف خود قرار دهيد و يک پوشه پر از loop هاي تماما ساخته شده توسط خود ايجاد کنيد. در پايان و بعدها خواهيد ديد که هيچ کس به اين اندازه، loop هاي مورد قبول شما نخواهد داشت.

چگونگي گذراندن اوقات فراغت و زندگي : قسمت دوم

6- شنيدن منظم: غم انگيز است، ولي درست – گه گاه نظم در ساخت موسيقي به ناچار مي بايستي وارد صحنه شود. بعضي مواقع وقتي ايده هاي نو، خوب باعث شرمندگي مي شوند شما مجبور به کار بيشتر بر روي آنها هستيد. مواقعي خواهد شد که شما سالها بر روي چيزي بدون اينکه کوچکترين نتيجه اي قابل قبولي حاصل شود پافشاري مي کنيد. ولي به طور کاملا ناگهاني نوري درخشش خواهد نمود.

7- فضاي يکنواخت اطراف خود را تغيير دهيد: فضايي که شما در آن کار مي کنيد تاثير بسازا و شگفت انگيزي در افزايش سطح خلاقيت شما خواهد داشت. مي توانيد براي تجهيزات و نورهاي تجملي سرمايه گذاري کنيد و يا اگر وضعيت مالي خوبي نداريد با چند شمع محيط مناسبي ايجاد کنيد. اگر شما يک آهنگساز کاملا کامپيوتري هستيد، تغيير دادن پيش زمينه desktop مي تواند بليطي براي ورود هواي تازه زندگي، به محيط کار شما باشد.

8- اطراف خود رو مرتب کنيد: جدا از اينکه يک محيط بي نظم و نامرتب مي تواند تاثير بسيار منفي در انرژي و حس هنري شما داشته باشد، سبب خواهد شد از انرژي و تمرکز خود شما نيز کاسته شود. اگر محيط کار شما نا مرتب است و باعث به هم خوردن تمرکز و يا حواس پرتي شما شده، موقع آن رسيده که دستي به سر و روي آن بکشيد.

9- فقط preset بسازيد: پنج يا شش بانک preset در سينتي سايزر يا sampler بسازيد. نگران اين نباشيد که آنها در موسيقي کار مي کنند يا نه، ايده اين هست که تمرکز شما فقط بر روي خود صداها باشد. اين باعث توسعه بُعد شنوايي خواهد شد و حتي مي تواند جرقه اي باشد براي خلق موسيقي و ملودي هايي که شما در جستجوي آنها بوديد.

10- توقف نکنيد: گاهي ايده ها شکل ميگيرند ولي نه در حدي که تبديل به يک محصول نهايي شوند. شما ادامه بديد، اينطور فرض کنيد که براي رسيدن به گنج مشغول حفاري هستيد: شما نقشه رو در اختيار داريد ولي نمي دانيد براي رسيدن به گنج چقدر بايد پايين و به عمق رويد.

چگونگي گذراندن اوقات فراغت و زندگي : قسمت سوم

11- کم کم احساس مي کنيد که داريد کار اجباري انجام مي ديد؟: اگر اين چنين است، توقف کنيد. پروژه خود را ذخيره و شروع به کار بر روي يک پروژه جديد ديگر کنيد. وقتي قطعه اي از موسيقي تبديل به رويه اي تکراري و خسته کننده مي شود، معمولا شما قادر نخواهيد بود کار زيادي بر روي آن انجام دهيد. منظور اين نيست ادامه دادن آن کار فاقد ارزش است، ولي اگر شما چهار ستون را براي مدت دو ساعت متوالي تکرار کنيد، ممکن است زمان آن رسيده باشد تا براي مدتي پروژه مذکور را ترک نماييد.

12- قوانين را بشکنيد: هر نوع عادت و يا رويه هاي تکراري که ممکن است شما در حين خلق موسيقي انجام دهيد، شناسايي کنيد و هنگامي که آنها را شناختيد، تمام سعي خود را براي از ميان برداشتن آنها به کار گيريد. هر چقدر کمتر روشهاي عادت گونه خود را تکرار کنيد، بيشتر به سرزمين ايده هاي تازه نزديک مي شويد.

13- به خود خرده نگيريد: اين بسيار مهم است که براي تقويت نمودن سطح خلاقيتتان از خود انتقاد نکنيد. بخصوص اگر در زمينه ساخت موسيقي تازه کار هستيد. هميشه اين را به خود گوشزد کنيد که اين فقط شروع کار است و کسي از شما انتظار آن را ندارد که فردا آلبوم يا کاست label دار به بازار ارائه کنيد.

14- يک خودکار و مداد همراه داشته باشيد: ممکن است ايده ها در زمانها و موقعيتهايي بسيار عجيب به ذهن شما برسند، پس مطمئن شويد هميشه راهي براي قاپيدن و يادداشت نمودن سريع آنها داريد. بعدا، شما مي توانيد بفهميد که آن ايده ها در عمل چطور خواهند بود.
15- ذهن خسته شده: اگر يک روز کاري خسته کننده و دراز داشتيد و يا اگر به طور کلي استرس و (فشار عصبي مقطعي) داريد، خلق يک اثر و شاهکار جديد کار آساني نخواهد بود. قبل از اينکه وارد استوديو يا محيط کار خود شويد سعي کنيد به کارهايي ديگر بپردازيد تا به نوعي ذهن و روح خود را آرام کرده باشيد.
چگونگي گذراندن اوقات فراغت و زندگي : قسمت چهارم
16- مسير و هدف را مشخص کنيد: شروع يک پروژه جديد بدون اينکه بدانيد چه مي خواهيد، ممکن است انرژي و زمان زيادي را صرف کند. اينکه از ابتدا و قبل از نشستن پشت ميز کار خود تصميم بگيريد و بدانيد که قصد انجام چه کاري را داريد، به ميزان زيادي در راهنمايي و هدايت شما تاثير خواهد داشت. به طور مثال، "من مي خواهم يک موسيقي 3 دقيقه اي pop بسازم".
17- علاقه خود را تجديد کنيد: اگر به طور کامل از سبکي که در آن آهنگسازي مي کنيد، راضي هستيد، اما احساس مي کنيد که آخرين اثر شما چندان جالب توجه نيست، زماني را براي گوش دادن به آثار ستاره ها و پيشگامان سبک خود اختصاص دهيد. بدين وسيله به علاقه خود نسبت به موسيقي توان دوباره ببخشيد و ديري نخواهد پاييد که نا اميدي و ياس ناپديد خواهند شد.

18- راه هزاره را نمي توان يک شبه پيمود: تمايل به رسيدن کمال مهارت و استادي مي تواند خود باعث ايست خلاقيت بشود. البته رسيدن به مهارت در موسيقي حرکت خوب و شايسته اي است ولي شايد وقت آن رسيده که براي مدتي از توقعات و انتظارات خود کم کني و قبول کني کاري که داري انجام مي دهي آنچنان هم خارق العاده نيست و يا شايد فقط آزار دهنده ذهن است.


19- حس زنداني بودن: اگر چندين روز است بطور دائم در استوديو گير کرده اي، مطمئنا وقت آن رسيده که بيرون بزني و دوباره با دنيا آشتي کني. زنداني شدن در يک جا براي مدت طولاني خلاقيت را خفه مي کند بنابراين به خودت يک مرخصي بده تا ذهنت از موضوعات مربوطه به موسيقي دور باشد.

20- نکته تندرستي : دورن يابي کن. خودت علت را متوجه مي شوي.... اگر کل شبهاي هفته گذشته را صرف ساختن موسيقي، شب زنده داري و خوردن هله و هوله کرده اي و در کنار اينها يک شغل تمام وقت هم داشته اي. تو به کمي ورزش و خواب شبانه نياز داري تا ذهنت را پاک و بدنت را تجديد قوا کني.


بخش اول به پايان رسيد. از قسمت بعدي به سراغ بخش "روش هاي ايده ساز" خواهيم رفت.

 

روش هاي ايده ساز : قسمت اول

1- آهنگي را از خود در بياريد: نوشتن يک موسيقي متن براي فيلمي که وجود خارجي ندارد باعث خواهد شد تا به صداهاي جديد بسيار زيادي نياز پبدا کنيد. براي تصور سناريو فيلم به مشکل برخورديد؟ پس پنج دقيقه اي از يک فيلم صامت را در نظر بگيريد.

2- فقط يک متن است: بعضي مواقع فقط چند لغت کافيست تا الگويي در فکرتان نقش ببندد و براي پيدا کردن آنها راه هاي بسيار زيادي وجود دارد. براي مثال، يک dvd مورد علاقه تان را اجرا کنيد، زير نويس آن را فعال کرده، و بدون ترتيب به يکي از بخشها (فصل ها) رفته و سريعا چند لغت اوليه را يادداشت کنيد، کار تمام است، حالا يک موضوع حاظر آماده در دست داريد تا با آن متن خود را بطور شعري، ذهني يا هر طوري که مايل هستيد آزمايش کنيد.

3- اين آهنگ تقديم به... : فرق نميکند که آهنگ براي يار و عشقتان باشد يا براي همسايه بداخلاق و يا رئيس شما، قطعه را طوري بسازيد که مستقيما الهام گرفته از ديگران يا کلا هدفتان ديگران باشد. همان يار و عشق شما احتمالا هيچ وقت پي نخواهد برد که آن شعر افتضاح را براي او گفته ايد، اما اين مهم نيست.

4- اين يک راز است : براي شروع قطعه جديدتان از يکي از اسرار خود استفاده کنيد. البته لازم نيست تمام زندگي پنهان خود را فاش کنيد ولي يک راز ميتواند زمينه پرحاصلي براي ابراز بيان شما بسازد. اگر هم هيچ سري نداريد، مفهوم سري بودن را بکار گيريد، به طور مثال يک پيام نهفته يا صدايي نشنودني توسط انسان يا مثلا استفاده مخفي از يک نوع دستگاه.

5- آهنگي را نجات دهيد : آيا از آهنگهايي که هر 20 دقيقه يک بار در راديو پخش مي شوند نفرت داريد ولي قبول داريد که بعضي از قسمتهاي آنها خيلي خوب ساخته شدند؟ پس آن chord، ريتم يا هر عنصر ديگري که مي بينيد در حال زجر کشيدن هست را بگيريد و نجات دهيد، يا بهتر اينکه يک نسخه بدل (remix) درست کنيد تا نسخه اورجينال از خجالت آب شود و به نوعي راه درست را هم به همه نشان داده باشيد.

 

روش هاي ايده ساز : قسمت دوم
06- تقلب از قهرمانت: هرچند بطور طبيعي همه ما دوست داريم يک اثر اورجينال و يا حتي منحصر بفرد خلق کنيم ولي کپي کردن عمدي از آهنگ هنرمندي که مورد تحسين شما واقع مي شود ميتواند الهام بخش، تفريحي و آموزنده باشد. اگر هم با تکرار مجدد کار کسي مخالف هستيد بايد بدانيد که اينکار باعث خواهد شد تا صدا و آهنگ هاي جالبي از درون شما فوران کند.
07- اعتراض: اگر از آن دسته آدمهايي هستيد که سياست در موسيقي شما جايي ندارد، بايد بدانيد که تمايل به عوض کردن دنيا مي تواند اهرم خوبي براي کل آهنگ شما يا حتي قسمتي از آن باشد. مثل يک drum loop خيلي نابهنجار يا يک bassline دائم و طولاني. از هر چيزي مي توانيد ايده بگيريد، از اعتراض عليه جنگ گرفته تا کنسل کردن آن نمايشهاي دروغين.
08- دنياي عادي: آهنگسازان هميشه چيزهاي به نظر عادي محيط پيرامون را مينگرند و به اثري خارق العاده تبديل ميکنند. خوب چرا از عادات و رفتار هميشگي همسايه خود و يا مشتريان رستوران محله نگوييد؟ و يا آن يک مشت صورت حساب داخل کيف پولت که آنقدر عدد و محتوا دارند که مي توانيد به عناوين مختلف تفسيرشان کنيد.
09- چيزي بسازيد که قهرمانان شما از آن متنفر شود: موزيکي بسازيد که هنرمند مورد علاقه شما کاملا از آن متنفر شود. احتمالا خود شما هم به اندازه او از اين کار بدتان خواهد آمد، ولي با پرواز در دنياي سليقه هاي خويش، مي توانيد چيزهايي کاملا اصل (original) خلق کنيد.

10- خودتان ضبط کنيد : با استفاده از يک field recorder (دستگاهي براي ضبط صداي محيط) ، تمام چيزهايي که در 10 يا 20 دقيقه طي يک روز عادي مي بينيد يا انجام ميدهيد را ثبت کنيد. و از آنها براي برانگيختن شور و احساسات خود و همچنين رها نمودن صدا استفاده کنيد. مطمئن باشيد کلي ايده هاي جديد، بينش جديد و يک خروار نمونه vocal sample هاي ديوانه وار بدست خواهيد آورد.

روش هاي ايده ساز : قسمت سوم

11- کتاب بخوانيد: به کتابخانه محلي خود برويد چون منبعي فوق العاده عالي براي الهام هاي مبتکرانه است. اونجا تا دلت بخواد کتاب و مجله براي غارت و به يغما بردن ليريک وجود داره. درضمن کتابخانه هاي امروزي نمونه هاي صوتي فراواني براي سير کردن اشتهايت دارن و بهتر از همه اينکه مجاني اند.

12- خواب ديدن: خواب ديدن، هميشه و هميشه براي هنرمندان از هر نوع و قسمي الهام بخش بوده، پس روياهايت را جدي بگير و به آنها اعتنا کن، در ضمن فقط به نقل قول کردن اونها در قالب صدا و آواز اکتفا نکن، سعي کن اونها رو روي کاغذ بياري و از چند لغت آخر براي موضوعت استقاده کني و يا با ايجاد يک نوع نگاتيو، از کل آن يک کابوس بسازي.

13- spam, spam, spam: همه ما کلي از اين spam هاي ايميلي ميگيريم، پس چرا از آنها استفاده نکنيم ؟ صداي usherx commune چگونه است؟ آيا يک سري Midi کدگذاري شده مخفي در آهنگ hunderstand dmy smooch است؟ بدين طريق کلي عناوين، موقعيت ها و شخصيت ها بطور رايگان و بطور خيلي خيلي دائمي در اختيار داري.


14- بحث انگيز و محرک باش: ميتوني اظهارات محرک و جسورت را با آهنگ و ليريک همراه کني. خيلي از آهنگسازان از ماهيت بحث انگيزشان براي آوردن چيزي جديد به جامعه هنرمندان استفاده ميکنند. چند تا متن کاملا بي پروا و جسور بيار رو کاغذ و اونها را موضوع کارت قرار بده. اصلا هم از اينکه شايد به کسي بر بخوره نترس.

15- هويت جديد: تا امروز يک اسم خاصي براي خودت داشته اي و همه تو رو با اون اسم ميشناسند ولي حس ميکني که ديگه اين اسم برات الهام بخش نيست، خوب يک هويت جديد انتخاب کن. خيلي از هنرمندان چند هويتي کار ميکنند، چرا تو نکني ؟ ايجاد يک شخصيت جانبي تو را از خودت رها ميکنه. اگر هم اين کار را از قبل کرده اي پس اجازه بده دو هنرمند درونيت با هم يکي و قاطي شن و در يک خصومت آهنگين درگير بشن.

روش هاي ايده ساز : قسمت چهارم

16- درست برعکس: راه مخالف را پيشه کن. کلي ديکشنري و دائرتالمعارفهاي آنلاين براي يافتن يک لغت يا واژه امروزي وجود داره که ميتوني با رجوع به آنها چيزي کاملا برعکس و مخالف خلق کني (هر چي که ميخواد باشه).

17- تغيير زبان: اگر مهارت زبان شناختي ات کمي لنگ ميزنه پس از کشورهاي ديگه کمک بگير. به ياري اينترنت حرفهايت را به يک زبان ديگه ترجمه کن. يک جمله در زبان تو، شايد در زبان اسپانيايي يا فرانسوي خيلي گيراتر باشه.

18- علوم و رياضي: اصلا نترس ، دنياي علم ميتونه کلي ايده هاي جديد ارائه بده. فرمول هاي رياضي ، جدول تناوبي ، سرعت نور و يا عدد پي را ميتوني به عناوين مختلف در موسيقي تعبير کني.

19- و اين يک عنکبوته (Spider): خيلي از نرم افزارها با نام حيوانات ، حشرات ، نيروهاي طبيعي و يا چيزهاي واقعي ديگه نامگذاري ميشن،Spider ، WASP و ... . حتي شنيدن خود اين اسمها هم ميتونه الهام بخش باشه. چندتا از اين ابزارها رو يادداشت کن و از بين آنها بدون ترتيب انتخاب کن. حالا فقط يک داستان دروني لازم داري . مثلا ميتوني احساست رو راجع به ويروس تروجاني که هفته پيش کامپيوترت را به هم ريخت بيان کني.

20- کد بساز: ابداع و کار با کدها شايد کمي مبهم به نظر بياد ولي ميتونه يک روش تفريحي براي ساختار موسيقي يا نت هايت باشه. مثلا به هر يک از حروف الفبا يک حالت موسيقي بده و بعد شعرت را طبق آن کدبندي کن. اين کار نتايج پيش بيني نشده اي به همراه داره که ميتونه تو رو به هر جايي بکشونه.

 

توصيه هايي در مورد صدا و آهنگ : قسمت اول

01- مرور کارهاي قديمي: مسلما کلي نمونه روي هارد کامپيوترت داري که سال هاست فراموششان کرده اي ، خوب براي مرور مجدد اونها هيچ وقت دير نيست ، مثلا شايد بتوني طبل يکي از اونها رو عوض کني و يا چيز ديگري بهش اضافه کني.

02- مايکروويو: پيشگامان موسيقي الکترونيکي احتمالا از محدوده 12 نت صداي غربي فراتر نميروند. اگر تا به حال چيزي راجع به microtonality نشنيده اي پس بهتره براي دادن احساسي کاملا جديد و نو به موسيقي ات سري به microtonal music در Wikipedia بزني.

03- a-capella: از وقتي mash-ups معروف شده، a-capella همه جا ديده ميشه . پس به جاي mash کردن، چند تا صداي ضعيف و غير منتظره رو از گوش خراشترين افکت هايت رد کن تا اونها رو کاملا غير قابل تشخيص کني.

 

04- اسباب بازي فروشي: اسباب بازي هاي امروزي قابليت هاي باورنکردني دارن. يک سر به اونجا بزن و کلي وسيله و اسباب بازي ارزان براي خلق صداهايت پيدا ميکني. از فرستنده-گيرنده گرفته تا عروسک آوازخون و ماشين صدادار و بازي هاي الکترونيکي و يا حتي آلات موسيقي بچه گانه. تازه برگشت به دوران بچگي هم براي روح و روانت خوبه.

05- يک ميکروفون بزار پشت پنجره: خوب، رفتن به استوديو يعني ترک کردن دنياي خارج . ولي اون بيرون خيلي صداهاي جالبي وجود داره ، مثلا صداهاي عجيب و غريب توي خيابون يا حتي صداي باد. اگر هم نميخواي هاردت از يک خيابان بي سر و صدا پر بشه ميتوني صداها رو با wavelab ضبط کني که براي شروع و مکس کار حسگر داره.

توصيه هايي در مورد صدا و آهنگ : قسمت دوم

06- از تلويزيون ضبط کن: ضبط کردن صدا از کانال هاي تلويزيون هم ميتونه ايده هايي خوبي براي ريتم و ليريک بده ، شايد هم بتوني هر از گاهي از اونها براي پس زمينه هاي جالب استفاده کني.

07- بازي هاي ويديويي: اين بازي ها منبع بسيار عالي براي افکت صداها و ايده هاي جديد هستند . ميتوني طي بازي با يکي از پرفروش ترين بازي هاي تفنگي کلي صدا در بايگاني کارهايت ضبط کني . اگر هم اين کفايت نکرد ، ميتوني با emulator ها يک سري به زمانهاي قديم و سالهاي 80 و 90 بزني و به راحتي هر نوع عنوان بازي که دوست داري در اختيار بگيري.
08- دنيايي از صداها: کلکسيون هاي بيشماري از فرهنگ هاي ديگه در بازار وجود دارد ، پس چرا از صداهاي کشورهاي خارجي استفاده نکني؟ اگر هم يک خروار موزيک بايگاني شده داري پس اونها رو طبق فرهنگ شان تقسيم بندي و جدا کن و اولين کسي باش که يک آهنگ الکترونيکي هيماليايي و پر جنب و جوش درست کرده.
09- در حال ضبط: راديوهاي موج کوتاه و اسکنر هاي صوتي منشا صداهاي بسيار عالي هستند . افکت هاي صوتي ، سخنراني ها و حتي صدهاي پس زمينه همگي آماده ضبط شدن اند . اگر هم آنچه ميشنوي به اندازه کافي برايت رويايي نيست ميتوني کمي پيچ موج را بچرخوني.
10- همه چيز را بکار بگير: تکرار صدهاي روزمره ايده جديدي نيست ، ولي ساختن يک آهنگ کلا از صداهاي وسايل خانه مثل جاروبرقي يا قهوه جوش چطور؟